*כתוב בלשון נקבה אך מתאים לשני המינים.
יש לך חזון ותוכנית, מצאת את היעוד שלך בחיים, ואת הולכת לכבוש את העולם. עכשיו בואי רגע נדבר על כסף. כמה את רוצה להרוויח? איך את הולכת לעשות את זה?
שלושה שלבים שאת חייבת לענות עליהם לפני שאת ממשיכה הלאה,
כדי ליצור עסק בר-קיימא
לפני כמה שנים נפגשתי עם שמעון, חבר טוב שלי, שהוא גם איש עסקים מצליח. באותה תקופה הרגשתי שהגשמתי את מלוא פוטנציאל העסק שלי: אימנתי את כמות הלקוחות שאני יכולה לאמן בחודש כפול התעריף השעתי שלי. רציתי לקחת את העסק לרמה הבאה ובמוחי הקודח צמח לו רעיון חדש ומהפכני.
היה לי רעיון יזמי חדש בתחום האימון ובאותה הזדמנות ראיתי בכך שליחות לעזור למאמנים אחרים שמתקשים לשווק את עצמם. אי אפשר לתאר כמה הייתי מאוהבת בתוכנית הגאונית שלי. פניתי אל שמעון וביקשתי את עזרתו בהכנת תוכנית עסקית.
נפגשנו באחד מבתי הקפה שלו ועם עיניים בורקות ומלאת התלהבות סיפרתי לו על המיזם שלי.
כשסיימתי לספר ולתאר את "המפעל" שאני הולכת להקים, הוא שאל: "תגידי, כמה כסף את רוצה להרוויח?"
הייתי בשוק.
איך יכול שכל מה שיש לו לשאול אותי זה על כסף. מדובר כאן בלעשות הבדל בחיים של אנשים, מה חשוב הכסף?!
הייתי בשוק גם מעצמי. איך יכול להיות שאני מגיעה לייעוץ עסקי, אחרי חודש שאני רוקמת את החלום העסקי שלי, מבלי שיש ברשותי משהו אחד לומר על כסף?! עד אותו רגע, אפילו לא חשבתי על כסף.
אין ספק שאת צריכה שיהיה לך חזון וחשוב שתבדקי קודם עם הלב מה הנטיות שלך ומה את רוצה לעשות כיעוד בחיים. חשוב שהעשייה תהיה משמעותית ותביא לידי ביטוי את מירב הכישרונות שלנו, רק כך נצליח להתמיד. אבל, ויש פה אבל גדול. את גם צריכה להתפרנס מהעסק שלך. את חייבת שיהיו לך גם מטרות פיננסיות, וקריטי שתדעי מה הן.
כדי לחבר בין העשייה שלך לכסף בואי נבצע יחד תהליך קצר של יצירת בהירות. התהליך נקרא Bottom-UP ו -Top-Down. בתחילה מחשבים מלמטה את מה שנשאר ועולים למעלה כדי להבין מה צריך לשם כך ואח"כ עושים ההיפך – כאשר פושטים זאת למוצרים ומחיר למוצר.
1. חשבי את ההכנסה החודשית הרצויה לך
נקבי בסכום בינך לבין עצמך שאותו את רוצה להרוויח בחודש. עכשיו בואי נבצע לו כמה התאמות : הכפילי את המספר ב-12 וחלקי ב-10. למה? כי בפועל את תעבדי רק 10 חודשים בשנה. אם תיקחי בחשבון חופשים וחגים כבר בהכנת התקציב שלך, לא תילחצי כאשר תגיעי לחודשים שהם יותר חלשים.
טיפ: כיצד נקבת בסכום? נסי לא להגביל את עצמך לגובה ההוצאות שלך ולמה שנדמה לך שאפשר להרוויח בתחום שלך. נסי לשחרר את התודעה ולשאול איזה סכום יגרום לך להרגיש טוב, ממומשת ומצליחה בתחומך?
2. חשבי את גובה ההכנסות ברוטו
אחרי שנקבת בסכום אותו את רוצה לחשבון הבנק, חשבי מה גובה ההכנסות ברוטו שעלייך לייצר לשם כך. איך נגיע לסכום הזה? בואי נעמיס את העלויות הקשורות בעסק – פרסום, משרד, תחזוקת אתר, עלות חומרי גלם במידה ורלבנטי וכמובן חלק המיסים. אל תשכחי שיש לך שותף בדרך שגם אותו יש לקחת בחשבון. נהוג להשתמש במעין "מדד אצבע" שהוא נוח לשימוש – להכפיל פי שלושה את הסכום שאת רוצה להרוויח נטו ולהשאיר את שני השליש הנותרים להוצאות ולמיסים.
3. מאיפה יבוא הכסף?
עכשיו נותר לחשב כיצד את מצליחה להגיע לסכום המדובר. מה הם המוצרים/ שירותים שבכוונתך למכור? מה מחירם? כמה יחידות כאלו עלייך למכור כדי להגיע לסה"כ הנכסף?
התייחסי לזה כמו אל מטריצה. במקום של העמודות רשמי את המוצרים ובמקום של השורות רשמי את הכמות וכך בכל משבצת סכום יתקבל הסכום. כמובן שסך כל הסכומים יהיה הסכום אותו את רוצה להרוויח.
לדוגמא: אם את אדריכלית רשמי איזה סוגי פרויקטים, כמה מכל אחד ובאיזה מחיר את צריכה כדי להגיע לסכום שחישבת. במידה ואת מוכרת מוצרים ולא שירותים, חשבי על הכמות של המוצרים והסוגים השונים שאת צריכה למכור.
המטריצה עובדת לכל עסק – בין אם יש לך עסק למכירת עוגות יום-הולדת או את מאמנת כושר. בין אם מדובר בעסק שלך בלבד ובין אם מדובר בעסק גדול יותר.
4. השלב הפרקטי וההתאמות
עכשיו, כשהתמונה כולה מול עינייך, תוכלי לעבור לשלב הבא והמורכב לא פחות, ולתכנן – איך את הולכת להגשים את זה? מה ערוצי השיווק שלך, מי הלקוחות הפוטנציאלים והיכן הם נמצאים ועוד פרטים שלא ניכנס אליהם עכשיו. בשלב זה תבחני ותלמדי מה הכישרונות והמיומנויות שלך ומה עדיף ונכון להוציא החוצה.
יהיה נכון לחזור ולשאול את עצמך – מה ביני לבין התוכנית שמונחת לפניי, עכשיו כשברור לי במה זה כרוך? היכן ההזדמנות שלי לגדול כבן אדם/ אשת מקצוע/ בעלת עסק? מה עלי לפתח וללמוד כדי להצליח לממש את התוכנית?
בכל מקרה, הכלי הזה מאפשר להתחיל לחשוב מהכיוון של הכסף. מהסוף להתחלה. עניין של אימון לחיזוק היחסים עם כסף. ככל שתחשבי במושגים של כסף, הסיכוי שיהיה לך יותר, גדל.
בהצלחה!